• Aanbod
    • Kan ik mijn pakket nog uitbreiden met andere toestellen?

      Dat kan! Hou deze flix-pagina in de gaten, want binnenkort openen we een webshop waar je alle toestellen kan bijbestellen.

    • Wat als ik mijn flixpakket wil herroepen?

      Binnen de 14 dagen nadat je je pakket hebt ontvangen, kun je dit nog herroepen. Stuur het pakket dan inclusief alle stukken en accessoires in de oorspronkelijke verpakking terug naar Janssens Field Services, Centrum-Zuid 2067, 3530 Houthalen-Helchteren. Voeg je naam en je klantnummer nog toe, zo weten we wie het pakket terugstuurde.

    • Waaruit bestaat het aanbod van flix?

      Je krijgt flixmood, flixsafe of flixheat aan € 1 in combinatie met Vast Groen 3 jaar voor elektriciteit en Vast 3 jaar voor aardgas. Neem je enkel aardgas of elektriciteit? Dan kun je nog steeds kiezen voor flixmood aan € 1.

      De exacte inhoud van de pakketten is:

      flixheat

      • 1 tado° slimme thermostaat
      • 1 gratis installatie van de thermostaat (de voorwaarden vind je in de bijzondere voorwaarden flix)
      • 1 slimme stekker
      • 1 hub

      flixsafe

      • 2 slimme stekkers
      • 2 deur- & raamsensoren
      • 1 bewegingssensor
      • 1 hub

      flixmood

      • 2 slimme lampen
      • 1 slimme stekker
      • 1 hub

      De eerste 3 jaar betaal je geen abonnementsgeld en is het gebruik van de flix-app en de webservice volledig gratis. Na 3 jaar betaal je maandelijks € 2,49 als essent.be-klant en € 4,99 als niet-essent.be-klant voor het energie-inzicht en gebruik van je slimme toestellen.

    • Ik ben al klant bij essent.be. Kan ik ook intekenen op deze actie?

      Als je al essent.be-klant bent, dan neem je best even contact op met onze flix-klantendienst op het nummer 03 270 68 63 (van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur, uitgezonderd feestdagen).

    • Ik heb zonnepanelen. Kan ik ook intekenen op deze actie?

      Dat kan, maar als je zonnepanelen hebt, let je best goed op wanneer je van energieleverancier verandert. Om geen geproduceerde stroom te verliezen, verander je best in de meteropnamemaand. Let wel: De startdatum van je nieuwe energiecontract in combinatie met flixheat, flixmood en flixsafe kan maximaal 2 maanden in de toekomst liggen. Uitzonderingen hierop kunnen dus niet intekenen op de pakketten.

    • Kan ik flix aan € 1 ook krijgen op andere producten?

      Neen, flix aan € 1 is enkel geldig in combinatie met Vast Groen 3 jaar voor elektriciteit en Vast 3 jaar voor aardgas. Het pakket flixmood is ook verkrijgbaar als je enkel Vast Groen 3 jaar voor elektriciteit of Vast 3 jaar voor aardgas neemt.

    • Wat als ik mijn energiecontract wil herroepen?

      Na intekening bij essent.be heb je 14 dagen bedenktijd waarbinnen je het energiecontract nog kosteloos kunt annuleren (herroepingstermijn). In dat geval zal je pakket niet worden verzonden en wordt je flixovereenkomst automatisch geannuleerd.

    • Wat als ik mijn energiecontract wil stopzetten binnen de 3 jaar?

      Bij vroegtijdig stopzetten van je energiecontract rekent essent.be de restwaarde van je flixtoestellen aan conform de bijzondere voorwaarden flix. 

  • Betaling & Facturatie
    • Waaruit bestaat de Recupelbijdrage?

      De prijs van je flixpakket (€ 1) is inclusief de Recupelbijdrage. Afhankelijk van het toestel geldt een andere bijdrage. Voor de flixtoestellen geldt:

      • Slimme thermostaat: 4,13 eurocent
      • Bewegingssensor: 4,13 eurocent
      • Deur- en raamsensor: 4,13 eurocent
      • Hub: 4,13 eurocent
      • Slimme ledlamp: 8,26 eurocent
      • Slimme stekker: 1 eurocent
    • Hoe wordt de € 1 voor mijn pakket verrekend?

      De € 1 wordt verrekend op je eerstvolgende afrekeningsfactuur.

    • Hoe werkt de restwaarde op mijn pakket?

      Beëindig je je energiecontract vroegtijdig (dat wil zeggen binnen de 3 jaar nadat je levering werd gestart), dan wordt er een restwaarde voor je flixtoestellen aangerekend. Hoeveel die restwaarde bedraagt, kun je nakijken in de restwaardetabel die je terugvindt in de bijzondere voorwaarden flix. De restwaarde neemt af in functie van de duurtijd van je energielevering.

  • Verzending
    • Wanneer krijg ik mijn flixtoestel(len) toegestuurd?

      Na de ondertekening van je energiecontract heb je een herroepingstermijn van 14 dagen waarbinnen je het energiecontract nog kosteloos kunt annuleren. Als je dat niet doet, sturen we nadien je flixtoestel(len) op naar het door jou gekozen leveringsadres. Op het moment dat we de toestellen verzenden, ontvang je een Track and Trace-mail om de levering op te volgen.

    • Wat als ik niet thuis ben op het moment van levering?

      Tijdens het intekenproces kun je aangeven op welk adres de flixtoestellen geleverd mogen worden. Na een eerste niet-geslaagde bezorgpoging heb je, voor 22 uur diezelfde dag, de kans om een nieuwe bezorgdag naar keuze aan te duiden. Dat kan gewoon naar jouw keuze op hetzelfde adres, bij een van je buren of bij een bpost in je buurt. Een nieuw bezorgmoment naar keuze aanduiden doe je door je niet-thuis code in te geven op www.bpost.be/trace. Die code vind je op het briefje dat de chauffeur achterlaat bij de eerste niet-geslaagde bezorgpoging. Als je geen nieuwe bezorgpoging inplant, dan komt bpost de volgende distributiedag nog een keer bij je langs. Ben je dan ook niet thuis? Dan kun je het pakje afhalen bij een afhaalpunt in je buurt.

    • Kan ik mijn pakket ergens ophalen?

      Ja, na twee niet-succesvolle aanbiedingen wordt je pakket afgeleverd bij een afhaalpunt in je buurt. Het afhaalpunt vind je op het bericht in je brievenbus.

  • App
  • Installatie
    • Zijn de slimme stekkers geschikt voor alle toestellen?

      De stekker heeft een vermogen tot 3680 Watt. Dat betekent dat je de meeste huishoudtoestellen, waaronder ook ovens en elektrische vuurtjes, kunt aansluiten op de stekkers.
      Natuurlijk is het voor sommige toestellen niet wenselijk om ze te kunnen uitschakelen vanop afstand (zoals je diepvriezer). In je app kun je bepalen of de slimme stekker schakelbaar mag zijn of niet.

    • Welk type fitting heeft de lamp aangeboden in de flixpakketten?

      De slimme lamp wordt voorlopig enkel aangeboden met een E27-fitting. Dit is nog steeds de meest gebruikte lampensoort en is herkenbaar aan de schroefdraad met een diameter van 27 millimeter.

    • Kan ik de toestellen ook gebruiken zonder hub?

      De slimme lamp kun je gebruiken zonder hub. Om de andere toestellen te gebruiken, heb je wel een hub nodig.

    • Wat heb ik nodig om de hub te kunnen gebruiken?

      Om de fifthplay hub te kunnen gebruiken, heb je een stopcontact en een werkende internetverbinding nodig. De hub sluit je aan op je internetmodem via de meegeleverde ethernetkabel. Voor de configuratie van je lamp heb je een wifi-netwerk nodig.

    • Welke toestellen kan ik aan de pluggen koppelen?

      Je kunt elk elektrisch toestel verbinden met een plug om het energieverbruik te monitoren. Bepaalde toestellen, zoals bijvoorbeeld je koelkast, lenen zich er natuurlijk minder toe om vanop afstand uit te schakelen. Op je app: via ‘Instellingen’ > ‘Toestellen’ kun je per plug aangeven of die ‘Schakelbaar’ mag zijn.

    • Waar kan ik het MAC-adres en serienummer van mijn hub terugvinden?

      Je vindt het MAC-adres en serienummer terug op de onderkant van de hub.

    • Wat betekent het led-lampje op mijn hub?
      • Groen knipperend led-lampje: het systeem is bezig met opstarten.
      • Groen led-lampje: de hub is verbonden met het internet en het platform. Hij is klaar voor gebruik.
      • Geel knipperend led-lampje: de hub krijgt geen verbinding met het internet.
      • Geel led-lampje: de hub krijgt geen verbinding met het platform, of er is een probleem met de firewallinstellingen van je router of modem.
      • Paars knipperend led-lampje: de software van de hub wordt geüpdatet. Zodra de software-update is afgerond, zal het led-lampje groen kleuren.
      • Blauw knipperend led-lampje: de hub staat in pairing modus om sensoren te koppelen.
      • Snel blauw knipperend led-lampje: de hub heeft in pairing modus een sensor gevonden. Zodra de sensor gekoppeld is, zal het led-lampje groen kleuren.
      • Geen kleur: de hub is nog niet geïnstalleerd of hij krijgt geen stroom.

      Check of de ethernetkabel juist is aangesloten op je router of modem. Herstart eventueel de hub en verifieer of nadien het led-lampje groen wordt. Herstarten doe je door de power adapter uit de hub te trekken, even te wachten en terug in te steken.

      Check of de internetverbinding correct werkt. Surf naar een andere internetsite met je pc en browser om te zien of je internetverbinding wel degelijk actief is. Indien dat niet het geval is, neem dan eventueel contact op met je internetprovider.

    • Wat moet ik doen om mijn tado° slimme thermostaat gratis te laten installeren?

      Maak een afspraak met de essent.be-installateur via het nummer 03/270 68 63 (bereikbaar tussen 9 en 17 u.). Houd zeker bij de hand: ketelmerk + -type. Je zult een e-mail/sms ontvangen die de afspraak bevestigt. Als je door omstandigheden de afspraak niet kunt laten doorgaan, vergeet dan zeker niet onze installateur 12 uur op voorhand te verwittigen. Je hebt maar recht op 1 afspraak voor een gratis installatie.

    • Wat heb ik nodig om de tado° slimme thermostaat te installeren?

      Om de tado° slimme thermostaat te installeren, heb je een werkende internetconnectie nodig en een eigen boiler met toegang.

      Let op: wil je de tado° slimme thermostaat draadloos installeren? Dan moet je nog een extra extensiekit aankopen.

      Verder:

      1. Houd je wifi-paswoord bij de hand.
      2. Installeer alvast de tado° app op je smartphone en/of tablet.
      3. Denk eraan om een makkelijke toegang tot je huidige thermostaat, je boiler (ketel), je router en je zekeringskast te voorzien. Zo verloopt de installatie nog vlotter. 
    • Kan ik de tado° slimme thermostaat ook zelf installeren?

      Ben je handig? Of zoek je liever zelf een installateur? Dan hoef je geen beroep te doen op de gratis installatieservice van essent.be. Je vindt de installatie-informatie bij de handleiding van je tado° slimme thermostaat.

    • Wanneer heb ik een extensiekit nodig voor mijn tado° slimme thermostaat?

      Als je een eigen ketel en een bedrade kamerthermostaat hebt, dan heb je geen extensiekit nodig. Als je daarentegen een eigen ketel en een draadloze of geen kamerthermostaat hebt, dan heb je de extensiekit nodig.

      De extensiekit bestaat uit de extensiebox, een kabel om dat apparaat aan te sluiten op de ketel en stekkers voor verschillende ketels. De extensiebox wordt naast de ketel geïnstalleerd en ermee verbonden via de meegeleverde kabel. De tado° slimme thermostaat en de extensiebox communiceren vervolgens draadloos met elkaar via radiosignalen.

      Wil je graag een extensiekit bestellen? Contacteer ons dan op het nummer 03 270 68 63 (van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur, uitgezonderd feestdagen). Als flixklant krijg je je extensiekit trouwens aan voordeeltarief!

    • Werkt de tado° slimme thermostaat met mijn ketel?

      tado° werkt met meer dan 90 procent van alle ketels. Met de tado° compatibiliteitscheck kun je nakijken of dat ook het geval is voor jouw ketel.

    • Hoe voeg ik slimme toestellen toe?

      Op je app: in het schem 'Configuratie' kun je het menu 'Toestellen' selecteren. Daar kun je de nieuwe toestellen toevoegen.

      Door op '+' te klikken kun je een selectie maken tussen thermostaat, sensor of slimme stekker. De wizard geeft je nadien uitleg, stap voor stap.

    • Wat heb ik nodig om slimme toestellen te kunnen installeren?

      Voor de installatie van de tado° thermostaat, heb je een eigen, werkende internetconnectie nodig, een vrij stopcontact naast je router en een eigen verwarmingsketel. 
      Om de installatie vlot te laten verlopen, vragen we je alvast om:
      • de tado° app te installeren op je tablet of smartphone.
      • de ruimte rond je verwarmingsketel vrij te maken.
      • een makkelijke toegang te voorzien tot je huidige thermostaat, je router en je zekeringskast.
      Heb je nu een draadloze thermostaat of een verwarmingsketel zonder thermostaat? Dan heb je voor de installatie van de tado° thermostaat ook nog een extensiekit nodig.

    • Ik verhuis. Wat moet ik doen?

      Informeer onze klantendienst over je verhuis op 078 15 79 79 (zonaal tarief, op werkdagen van 8 tot 19 uur). Je flixtoestellen kun je gewoon meenemen naar je nieuwe woning.

  • Garantie en defect